104.000 open vacatures in mei

Er zijn steeds meer vacatures: eind mei stonden er 104.000 vacatures open.

Werken waar je passie ligt

Werken in een sector waar je passie ligt is voor 61% van de Europeanen dé reden voor een nieuwe baan.

Werkeloosheid gedaald

Werkloosheid daalde afgelopen kwartaal met gemiddeld 9000 personen per maand.

De sollicitatiecommissie:

Voorbereiding en authenticiteit zijn cruciaal

Je hebt je droombaan gevonden, bent door de brievenselectie heen en mag op een eerste gesprek komen. Hoe presenteer je jezelf zo goed mogelijk? We vroegen drie ervaren recruiters wat zij het belangrijkste vinden in een sollicitatiegesprek. Doe er je voordeel mee!

Robin Overweel

Interim Recruiter

Meestal krijg je de obligate dingen te horen: ik wil bij een bank werken of bij een grote speler.

Ik vind het belangrijk om van de kandidaten te horen waarom ze juist hier willen werken. Daar krijg ik bijna nooit een goed antwoord op. Ik wil weten of ze van zichzelf vinden of zij een match met een bedrijf kunnen zijn. Hebben ze verder gekeken dan alleen die vacature? Hebben ze zich verdiept in het bedrijf? Meestal krijg je de obligate dingen te horen: ik wil bij een bank werken of bij een grote speler. Er zijn maar weinig verrassende antwoorden. Ik merk dat ik bij een verrassend antwoord sneller getriggerd word om met zo’n persoon verder te praten.

Ik had laatst iemand die uit een hele andere hoek kwam dan waar wij in zochten. Dit meisje had geen ervaring in assetmanagement, terwijl dat bij ons echt wel een must is. Maar ze had wel heel goed nagedacht hoe ze de kennis en ervaring vanuit haar opleiding kon koppelen aan wat ING Investment Management doet. Hoe ze een toegevoegde waarde zou kunnen hebben met haar studie in die rol.

Dat soort dingen vind ik belangrijk. Het hoeft niet altijd waar te zijn, want het is soms lastig om te weten wat de rol precies inhoudt. Maar het is wel leuk als mensen dat durven, om zichzelf een rol in jouw bedrijf toe te dichten. Ook al weten ze niet alles en weten ze niet of het wel kan. Het is goed dat ze daar over nadenken. Dat is wel iets waar je een beetje naar zoekt. Naast een leuk gesprek ook een verrassend kijk op zaken. De kans is zelfs groot dat we haar gaan aannemen.

Klarine Visscher

Senior Recruiter EMEA, Sonos

Wij zien in sollicitatiegesprekken graag concrete voorbeelden van waar kandidaten hebben bewezen innovatief te zijn.

Ik hou ervan als een kandidaat zich openstelt en authentiek is, waardoor die tot andere inzichten kan komen tijdens een gesprek en het vermogen heeft om met ons in de toekomst te kijken. Authenticiteit kan ook betekenen dat een kandidaat open is over de zaken die niet gelukt zijn. In zo’n geval is het natuurlijk wel belangrijk dat diegene laat zien wat hij of zij ervan geleerd heeft.

Verder is een innovatieve mindset bij ons bedrijf van groot belang, het is essentieel dat talent met ons meedenkt en een aanvulling is op de bestaande situatie. Dit gaat gepaard met de moed om de innovatie daadwerkelijk te realiseren. Wij zien in sollicitatiegesprekken graag concrete voorbeelden van waar kandidaten hebben bewezen innovatief te zijn. Wat is jouw specifieke talent? Dat is altijd wel een interessante vraag en vertelt je iets over hoe de kandidaat naar zichzelf kijkt. Weet de kandidaat waar zijn of haar kracht ligt? Je zou nog een stap verder kunnen gaan en vragen: hoe heb je dit talent verder ontwikkeld?

Wij geloven als organisatie ook sterk in kandidaten die in het interview in staat zijn om een bepaalde energie over te dragen en kunnen laten zien dat ze ergens enthousiast van worden. Wat ik persoonlijk een gemiste kans vind is als een kandidaat eigenlijk de juiste skillset heeft, maar niet in staat is om dit over te brengen en authentiek te zijn in het gesprek. Dat roept twijfel op bij de interviewers doordat ze geen volledig beeld krijgen van de kandidaat. En bij twijfel geldt vaak: niet doen!

Patricia Lakeman

Recruiter Monsterboard

Als een kandidaat kan meepraten en meedenken over de functie en de rol in de organisatie, weet je dat iemand er goed over nagedacht heeft en betrokken is.

Het lijkt misschien overbodig om te noemen dat sollicitanten zich goed moeten inlezen en op de juiste manier moeten voorbereiden op een functie, maar in de praktijk blijkt toch dat dit niet altijd gebeurt. Je hoeft hierbij niet alle ins en outs over het bedrijf te weten, maar wel de corebusiness van een bedrijf begrijpen en weten in welke branche het opereert. Zo had ik laatst iemand die dacht dat wij een soort uitzendbureau waren. Dat begin je toch met een valse start, omdat ik verwacht dat sollicitanten wel weten wat voor een bedrijf wij zijn.

Op het moment dat je je op de juiste manier hebt voorbereid, wordt een sollicitatiegesprek ook veel meer een open gesprek in plaats van een vragenvuur van mijn kant. Dat maakt het voor mij veel leuker, maar ook zinvoller. Als een kandidaat kan meepraten en meedenken over de functie en de rol in de organisatie, weet je dat iemand er goed over nagedacht heeft en betrokken is. Ook kan ik het waarderen als sollicitanten kritische vragen durven te stellen over bijvoorbeeld het bedrijf en de strategie. Dan laat je echt zien dat je geïnteresseerd bent.

Het gaat uiteindelijk allemaal om de juiste match tussen jou en het bedrijf. Blijf dus niet bij algemeenheden, maar wees zo specifiek mogelijk en kom zelfverzekerd over. Probeer goed te luisteren naar de vraag die gesteld wordt door de recruiter, zonder teveel af te dwalen. Een mooi verhaal mag altijd, maar zorg er uiteindelijk voor dat er een duidelijk antwoord komt op de vraag.

Auteur Bastiaan Vercouteren - LeukeTeksten | Fotografie Iris Planting - DutchAndFamous

Heb jij een onderwerp waar de commissie zich over moet buigen? Stuur hem in via redactie@gavoorbeter.nl